Een goede inventarisatieronde van jouw huis? Check! Alle meubels en overige spullen netjes ingepakt? Check! Extra verhuishulp of een professioneel verhuisbedrijf geregeld? Check! En alsnog is in 9 van de 10 gevallen het einde van een verhuizing nog lang niet in zicht.
Belangrijke klussen worden vaak vergeten, maar staan wel op je te wachten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over administratieve zaken.
Een verhuizing is simpelweg meer dan spullen van A naar B sjouwen. Het is een intensieve en stressvolle periode waar je zelf veel moet regelen, en soms ook veel moet uitvoeren. Werk aan de winkel dus voor je lekker kan wonen in je nieuwe woning.
Wat moet ik allemaal regelen? Welke taken staan er op mij te wachten? Wat ga ik zelf uitvoeren en wat laat ik door een professioneel bedrijf uitvoeren?
Met deze drie belangrijke stappen maken we jouw verhuizing weer inzichtelijker.
Stap 1: Uw verhuizing regelen
De eerste stap heb je wellicht al gehad, of klinkt je bekend in de oren. Deze stap staat in het teken van al jouw spullen én de personen die deze spullen gaan vervoeren.
Je oude huis verlaten klinkt misschien makkelijk, maar helaas is de uitvoering vaak het probleem. Er moet namelijk veel gebeuren. Dit begint al enkele weken tot maanden voor de daadwerkelijke verhuisdag. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een inventarisatie van al je meubels, kleding en overige spullen
- Sterke verhuismaterialen regelen die al je spullen goed beschermen
- Netjes alles inpakken, zodat het zonder schade aankomt bij je nieuwe huis
- Spullen voor dezelfde kamer in dezelfde dozen stoppen
- De verhuisdozen voorzien van een nummer of de naam van de kamer
- Waardevolle spullen extra goed inpakken, verzekeren of eventueel nog laten taxeren
- Extra verhuishulp en een verhuiswagen voor meubeltransport regelen
Een verhuizing is niet alleen stressvol voor jou, maar ook voor iedereen die je helpt. Daarnaast wil je ook niet dat belangrijke spullen beschadigen. En jouw zwager de schuld geven van een beschadigde meubel is ook geen leuk vooruitzicht.
Wil je snel, goed verzekerd, en goedkoop verhuizen? Dan is het wellicht verstandig om een professioneel verhuisbedrijf in te huren.
Stap 2: Regel uw administratieve zaken
Je hebt alles in kaart gebracht wat betreft je spullen, het inpakwerk, en het eventueel inschakelen van extra vrienden of een professioneel bedrijf om je te ondersteunen tijdens de verhuizing.
- Zeg je huurcontract op of regel de laatste punten van de verkoop van je oude woning
- Breng de school van je kinderen op de hoogte en zoek een nieuwe school
- Geef je nieuwe adres alvast door bij belangrijke organisaties zoals:
- Gemeente
- Werkgever
- School
- Bank
- Verzekeraars
- Energiebedrijf (of een nieuw energiebedrijf regelen)
- Verenigingen
- En alle overige bedrijven waar je een abonnement of contract hebt lopen.
We zijn misschien nog enkele belangrijke organisaties vergeten, maar de meeste administratieve zaken kan je hieronder scharen. Dit lijkt misschien de minst intensieve stap, maar laat je niet misleiden door enkele mailtjes, bezoekjes en telefoontjes. Ook deze stap heeft in de meeste gevallen toch zeker een paar dagen van je tijd nodig.
Stap 3: Het is tijd voor tijdrovende klussen
Klussen: de een doet het zelf, de ander laat het met heel veel liefde uitvoeren door een professioneel bedrijf of een vriend met twee rechterhanden. Een ding is zeker, de meeste verhuizingen gaan gepaard met meerdere klussen.
We benoemen enkele openstaande klussen, maar het lijstje had net zo goed tien keer zo lang kunnen zijn. Hier staan zeven populaire klussen die wellicht ook op jou staan te wachten:
- Meubels monteren zoals een tv-kast of kinderbedje
- Wanden verven of behangen
- Vloer en plinten leggen
- Elektronica regelen zoals armaturen en lichten, een nieuwe deurbel, je tv en internet
- Het plafond frezen voor nieuwe elektraleidingen
- Gaten in de muren vullen of zelfs de muren compleet stucen
- De tuin verfraaien met een nieuwe schutting of overkapping
Het uitkiezen van de nieuwe meubels, het kiezen van een nieuwe kast, kleurtjes of een overkapping doe je meestal zelf. De klusjes uitvoeren wordt toch vaak gedaan door handige vrienden, familie, of een professioneel verhuis- of klusbedrijf.
Wees dus vroeg met het vragen naar extra klushulp. De agenda’s van jouw vrienden en familieleden zitten soms voller dan je denkt. Daarnaast raken de agenda’s van verhuis- en klusbedrijven in deze tijd steeds voller. Drie, vier of vijf maanden van tevoren om hulp vragen is zeker geen gek idee.
En nu? Nu is het tijd om eindelijk te genieten!
Het heeft even geduurd, maar alles is verhuisd, iedereen is juist geïnformeerd, en de klusjes zijn allemaal aangepakt.
Pak een overheerlijk drankje, zit in je luie stoel, en geniet van al het moois wat uw nieuwe woning te bieden heeft.